Minn Kota Riptide Terrova 55 i-Pilote BT 54"/137cm.
Frontmonteret elmotor til saltvandsbrug. Med trådløs fjernbetjening, elektronisk anker, Bluetooth mm.
• Ny forbedret fjernbetjening
• Integreret i-Pilot
• Batteri måler
• Komposit skaft
• Lavt støjniveau
• Grødefri propel
• Trinløs hastighed
• Copilot via i-Pilot
• Cruise Control via i-Pilot
• Elektronisk anker via i-Pilot (op til 6 stk.)
• Avanceret autopilot via i-Pilot
• Trådløs fjernbetjening via i-Pilot
• Maksimal beskyttelse mod saltvand
• Maximizer, for større udnyttelse af batteri
• Lav varme udvikling, giver lavt ampereforbrug
* Bluetooth forbindelse til IOS og Andoid
Billede kun for eksempel.
Vælg den rette elmotor, batteri og batterilader
Uanset om du vælger en elmotor som supplement til benzinmotoren på en småbåd, som trollingmotor til joller eller som primær drivkraft til gummibåden, kan du nyde godt af de indlysende fordele såsom lydløs sejlads, lave driftsomkostninger og stor fleksibilitet i styringen støttet af f.eks. autopilot og fjernbetjening.
Men afgørende for at få det fulde udbytte af elmotoren er at vælge en motor, som passer til behovet og et batteri med den rette størrelse og af den rette type (mere herom længere nede)
Det vigtigste er nok at vælge en motor med den rette dimension i forhold til bådens længde og vægt. Vælg aldrig en underdimensioneret motor, men en hvor den forventede ”normalhastighed” (f.eks. trollinghastigheden) kan opnås ved en af motorens mellemhastigheder. Tænk i denne sammenhæng på at strømforbruget ved halv kraft er ca. ¼ af forbruget ved maks fart.
Det næste man skal gøre op med sig selv er om elmotoren skal benyttes i saltvand. I så tilfælde skal du vælge en af de hvide ”Riptide”-modeller.
Herefter skal du vælge mellem en hæk- og en frontmonteret motor. Sidstnævnte type vil ofte være en fordel under vanskelige vind- og strømforhold, idet bådens drift bliver mere stabil og kræver færre korrektioner. Omvendt vil der være mange bådtyper, hvor en hækmonteret motor passer bedre i forhold til bådens konstruktion og hvor styrmanden typisk vil befinde sig.
Batteriet SKAL være et forbrugsbatteri. Denne type batterier kan klare langtidsbelastningen og de gentagende dybdeudladninger. Bemærk i denne sammenhæng at almindelige bilbatterier (startbatterier) ikke egner sig som strømforsyning til en elmotor.
Groft sagt kan et batteri holde motoren kørende i en periode der svarer til batteriets amperetimer divideret med strømforbruget ganget med 0,9. Som et eksempel kan et batteri på 75AH drive en Minn Kota Endura 30 - som forbruger 30 ampere i timen ved 12 volt – i to timer og et kvarter. Sænkes hastigheden til det halve opnås en driftstid på 9 timer. Under tilbehør til hver motor finder du det batteri som Marinetorvet anbefaler til den pågældende motor.
Den ideelle batterilader skal være beregnet til at oplade dybafladede batterier og have automatisk frakobling når den maksimale cellespænding er nået. Dette giver dit batteri den længste levetid.